Żyj więcej, kupuj mniej – Buy Nothing Day 2009

Na dzień 27 listopada 2009 roku przypada organizowany w wielu krajach dzień protestu przeciwko konsumpcjonizmowi, nieograniczonemu spożyciu dóbr, zwany Buy Nothing Day czyli dzień bez kupowania. Po raz pierwszy jako impreze mającą zwrócić uwagę na nadkonsumpcje zorganizował go pochodzący z Vancouver artysta Ted Dave związany z organizacją Adbusters Media Fundation, będącej promotorem również takich społecznych akcji jak TV Turn Off Week. BND organizowany jest w wielu krajach, m.in. w USA i Wielkiej Brytanii przez różne grupy społecznych aktywistów. W ramach protestu organizowane są różnego rodzaju happeningi podczas których wolontariusze namawiają odwiedzających centra handlowe ludzi by zrezygnowali w tym dniu z, często niepotrzebnych, zakupów. Jednymi z wykorzystanych w latach poprzednich happeningów były grupki stojące przed centrami handlowymi z nożyczkami którymi mieli przecinać karty płatnicze. Jedną z ciekawszych inscenizacji było krążenie przebranych za zombie ochotników między sklepowymi regałami, mieli oni symbolizować bezmyślnych konsumentów. Ideą BND jest przekonanie ludzi do zrezygnowania z wizyty w centrum handlowym na rzecz np. spaceru w praku i spędzenia czasu z rodziną na łonie natury.  Oczywistym jest że ten kto zrezygnuje z zakupów w tym dniu będzie musiał lub chciał zrobić je dnia następnego. Jednak zwrócenie uwagi na problem konsumpcjonizmu poprzez organizacji takich akcji jest ciekawym i bez wątpienia potrzebnym pomysłem, a sama idea tego dnia powinna spotkać się ze zrozumieniem ludzi o przeróżnych przekonaniach politycznych. Zasady celebracji BND są proste, to 24-godzinny detox od wszelkiego kupowania. Aktywiści starają się również przybliżyć kupującym konsekwencje konsumpcjonizmu. Dzień ten ma być dobrym startem do ograniczenia nadmiernej konsumpcji przez każdego człowieka. Buy Nothing Day jeśli ma być skierowany przeciwko komukolwiek to będą nimi  wielkie firmy ,organizatorzy akcji zapewniają że ich intencją nie jest działanie przeciwko mniejszym lokalnym sklepom, namawiają oni drobnych kupców do promocji tego wydarzenia jako sprzeciwu wobec nierównej konkurencji z wielkimi koncernami oraz pomoc w ochronie zanieczyszczanego przez nie środowiska naturalnego.

Reklamy

Komentarze 3 to “Żyj więcej, kupuj mniej – Buy Nothing Day 2009”

  1. wtk Says:

    Ta akcja to klasyka lewactwa, w Polsce organizuja ja brudasy ze skłotów.

  2. RUDOLF88 Says:

    Ta akcja nie ma jakiegokolwiek sensu…

  3. vvv Says:

    a następnego dnia kup 2 razy więcej!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: